About

De kracht van bloed

Thema ‘bloed’

'De kracht van bloed' richt zich naar leerlingen uit het 6de jaar van het basisonderwijs. Samen met een begeleider van Natuur & Wetenschap, tovert VIB het klaslokaal van de leerlingen tot een echt labo. Onder het goedkeurend oog van hun leerkracht, voeren de leerlingen een aantal experimenten uit rond het thema ‘Bloed’.

VIB heeft al meer dan 20 jaar ervaring in het organiseren van schoolprojecten voor kinderen. Dit schoolproject richt zich tot 11- en 12-jarigen en wil hen de kans bieden om kennis te maken met wetenschap.

Interesse in wetenschappen

Internationale studies tonen aan dat de basis voor de interesse in wetenschappen reeds op jongere leeftijd (11-12 jaar) gelegd wordt.

Indien zij op die leeftijd niet of weinig stimulerend met wetenschap in aanraking komen, zullen zij er geen interesse voor hebben en weinig geneigd zijn om te kiezen voor wetenschappelijke richtingen. Een project over een actueel wetenschappelijk onderwerp, dat aansluit bij de leefwereld van kinderen en hen laat kennismaken met experimenteren in het lab, blijkt ideaal om hun interesse op te wekken.

Daarom startte VIB in 2006-2007 met een pilootproject voor leerlingen van de 3de graad lager onderwijs. Zowel bij leerkrachten als bij leerlingen werd dit project bijzonder enthousiast onthaald.

Eens ingeschreven, ontvangen de leerlingen een werkboekje over 'De kracht van bloed', ter voorbereiding van het project. De leerkracht krijgt een aanvullend document waarin alle antwoorden zijn opgenomen. Enkele weken later komt een begeleider van Natuur & Wetenschap op bezoek in de klas om samen met de leerlingen enkele experimenten rond het thema bloed uit te voeren.

Hoe ziet een halve dag experimenteren eruit?

Alle leerlingen meten hun bloeddruk. Ze noteren de gegevens, vergelijken en bespreken.

Met het blote oog zien we alleen dat bloed een rode vloeistof is. Om de cellen die in het bloed zitten te bekijken, heb je een microscoop nodig. De leerlingen maken zelf een preparaatje van muizenbloed.

Wetenschappers gebruiken vaak modelorganismen om deze te bestuderen, zoals bv. het zebravisje. Aan de hand van een animatie wordt het belang van zebravisjes als modelorganisme duidelijk. Soms worden we ziek. In Afrika kan de steek van een tseetseevlieg (besmet met Trypanosoma) de slaapziekte veroorzaken. De leerlingen bekijken besmet muizenbloed onder de microscoop. Kunnen zij de dader terugvinden?

Interesse?

Schrijf je in* door een mail te sturen naar Liesbeth Naert van Natuur & Wetenschap. Alle inschrijvingen worden beantwoord per e-mail. Indien er nog een plaats vrij is, wordt er zo snel mogelijk een datum afgesproken.Gelieve volgende gegevens in de inschrijvingsmail te vermelden:

  • naam van de school/klas;
  • aantal leerlingen (maximum 25 leerlingen);
  • voorkeursperiode;
  • naam, telefoonnummer en e-mailadres van de leerkracht;
  • coördinaten van de school.


* Door mij in te schrijven ga ik ga akkoord met het opslaan door VIB van bovenstaande gegevens en het gebruik ervan om mij op de hoogte houden van gerelateerde door VIB georganiseerde activiteiten of informatiecampagnes.