About

Info voor leerkrachten

Inschrijven

Inschrijven voor het schooljaar 2023-2024 is niet meer mogelijk.
Neem contact op met Tiny Sterck (VIB Communications Officer ꓲ Education) indien je vragen hebt.

 

Afspraken

Onderstaande info zal helpen om de leerlingen vooraf kennis te laten maken met het onderwerp van het project. De leerlingen ontvangen op voorhand een rugzak, labojas en een werkboekje. Het is de bedoeling om het werkboekje reeds bij de voorbereiding uit te delen, zodat de leerlingen hun notities hier in kunnen neerpennen. De rugzak met labojas worden pas bij aanvang van het bezoek aan de leerlingen gegeven.

Neem onmiddellijk contact op met de betreffende wetenschapper(s) en maak duidelijke afspraken betreft de samenwerking:

  • Waar en wanneer zal het bezoek doorgaan?
  • Wat zijn de verwachtingen van zowel de leerkracht als van de wetenschapper(s)?
  • Hoe zijn de leerlingen voorbereid: wat hebben de leerlingen reeds over de materie gezien? 
  • Welk materiaal is er in de school beschikbaar?
  • Hoeveel tijd zal het bezoek in beslag nemen?

Inhoudelijke voorbereiding

Vragen en werkschrift

De wetenschapper geeft op voorhand een vijftal vragen door met bijhorende antwoorden. Vraag hier zelf naar. Deze bieden een houvast om op voorhand de inhoud van het project met de leerlingen te bespreken. De uitwerking hiervan kan je zelf bepalen. Het is een mogelijkheid om bv. een quiz te maken of om de vragen gezamenlijk aan de klas voor te leggen en samen de antwoorden te bespreken.

Geef minstens twee weken voordat het bezoek plaatsvindt, feedback aan de wetenschapper(s) betreft de moeilijkheidsgraad van de vragen. Op deze manier kan een goed beeld gevormd worden van het niveau van de leerlingen.

Vanuit VIB voorzien we voor elke leerling ook een werkschrift dat bij de voorbereiding kan worden gebruikt. Hier kan je de oplossingen van de oefeningen terugvinden.

Wetenschappelijke info

VIB biedt brochures aan die meer info geven omtrent het onderzoeksdomein van de wetenschapper(s). Je kan deze gebruiken als leidraad om hier meer over te vertellen en een aantal begrippen bij de leerlingen te introduceren.

Daarnaast kan je hieronder ook een interessante presentatie over vaccineren terugvinden om het begrip 'infecties' bij te leerlingen te introduceren. 

Vraag & antwoord

Wie kan er allemaal deelnemen?

Alle klassen uit het 5e en 6e leerjaar van de lagere school. Het is de taak van de leerkracht om zijn of haar klas in te schrijven.

Waaraan kan ik me als leerkracht verwachten?

Op de afgesproken datum zal de wetenschapper of laborant jouw klas bezoeken. Hij zal niet alleen over zijn onderzoek vertellen, maar ook waarom hij voor deze job gekozen heeft. Hij zal zijn werk illustreren aan de hand van een film, een presentatie of labomateriaal. Tijdens het bezoek zelf is het de taak van de leerkracht om de wetenschapper(s) bij te staan waar nodig. Er wordt van de leerkrachten verwacht dat zij actief meedoen en de wetenschappers helpen bij de praktische organisatie zoals bij het uitvoeren van de proefjes. De bedoeling is dat het bezoek heel interactief is.

Wat wordt er van de klas verwacht?

De klas bereidt zich voor op het bezoek. De leerlingen verdiepen zich vooraf in het onderwerp, zodat ze gerichte vragen kunnen stellen. De bedoeling is dat het bezoek als hoogtepunt of leidraad dient van een wetenschapsproject in de klas.

Afspraken

Onderstaande info zal helpen om de leerlingen vooraf kennis te laten maken met het onderwerp van het project. De leerlingen ontvangen op voorhand een rugzak, labojas en een werkboekje. Het is de bedoeling om het werkboekje reeds bij de voorbereiding uit te delen, zodat de leerlingen hun notities hier in kunnen neerpennen. De rugzak met labojas worden pas bij aanvang van het bezoek aan de leerlingen gegeven.

Neem onmiddellijk contact op met de betreffende wetenschapper(s) en maak duidelijke afspraken betreft de samenwerking:

  • Waar en wanneer zal het bezoek doorgaan?
  • Wat zijn de verwachtingen van zowel de leerkracht als van de wetenschapper(s)?
  • Hoe zijn de leerlingen voorbereid: wat hebben de leerlingen reeds over de materie gezien? 
  • Welk materiaal is er in de school beschikbaar?
  • Hoeveel tijd zal het bezoek in beslag nemen?