Jaarverslag 2023

Bij VIB zetten we volop in op wetenschappelijk onderzoek. Onze wetenschappers ontrafelen de moleculaire mechanismen van het leven om inzicht te krijgen in ziekteprocessen en plantsystemen, met als doel nieuwe behandelingen en landbouwmethoden te ontwikkelen.

In het afgelopen jaar heeft ons onderzoek geleid tot verschillende grensverleggende ontdekkingen in alle VIB-disciplines. We hebben een potentiële sleutelfactor geïdentificeerd in het verlies van hersencellen en de rol van necroptose bij de ziekte van Alzheimer. We hebben ook AI (Kunstmatige Intelligentie) gebruikt om synthetisch DNA te ontwerpen en ontdekt hoe het begrijpen van bepaalde verbindingen in planten kan leiden tot het ontwikkelen van robuustere gewassen. Verder hebben we opmerkelijke vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van een nieuwe brain-machine interface, die groot potentieel heeft voor onderzoek en klinische toepassingen. Deze en vele andere hoogtepunten worden beschreven in ons jaarverslag 2023.

Het werk van ons Innovatie & Business team is cruciaal in het vertalen van deze ontdekkingen naar praktische toepassingen. Door strategische partnerschappen, licentieovereenkomsten en de lancering van spin-offs dragen we actief bij aan een betere toekomst. Nieuwe startups zoals Tanai Therapeutics en onze samenwerkingen met industriële leiders onderstrepen onze rol als katalysator in het biotechecosysteem. Zo stimuleren we economische groei en dragen we bij aan een betere levenskwaliteit.

Een stimulerende en inclusieve onderzoeksomgeving voor onze wetenschappers is essentieel. Via de VIB Technologies en onze trainingsprogramma’s bieden we hen de nodige tools en kansen voor professionele groei. We koesteren innovatie en diversiteit om de volgende generatie wetenschappers te inspireren.

Onze toewijding aan duurzaamheid weerspiegelt zich zowel in onze bedrijfsvoering als in ons onderzoek. Of het nu gaat om het ontwikkelen van resistente gewassen of het bevorderen van duurzame bedrijfspraktijken, VIB streeft ernaar een betekenisvol verschil te maken voor de planeet en haar bewoners.

We blijven ons inzetten voor wetenschappelijke excellentie. Door samen te werken met verschillende spelers in het veld kunnen we nieuwe oplossingen bedenken, toekomstige uitdagingen aangaan en nieuwe kansen grijpen.

We nodigen je uit ons jaarverslag 2023 door te nemen voor een overzicht van wat we bereikt hebben en wat onze plannen zijn om bij te dragen aan een gezondere en duurzamere wereld.

Ajit Shetty, Voorzitter van de Raad van Bestuur

Christine Durinx en Jérôme Van Biervliet, Algemeen Directeur