Over

Wetenschap op Stap

Hebben fruitvliegen hersenen?

Met het VIB-schoolproject 'Wetenschap op Stap' willen we jonge kinderen enthousiast maken voor biowetenschappen door echte wetenschappers naar de klas te brengen. Kinderen zitten dan ook met véél vragen, waarop het antwoord niet altijd eenvoudig te geven is. Met Wetenschap op Stap komt een wetenschapper naar de klas, die hun vragen kan beantwoorden.

De inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 gaan open vanaf maandag 18 september 2023. Hou tegen dan deze pagina zeker in de gaten. 

“Op deze manier krijgen de leerlingen een beter zicht op wat wetenschappers elke dag in een labo doen.”

- Saskia Lippens, head of the VIB BioImaging Core

Echte onderzoeker in de klas

Het schoolproject Wetenschap op Stap richt zich naar kinderen van het 5e en 6e leerjaar basisonderwijs. Met dit project wil VIB jonge kinderen enthousiast maken voor biowetenschappen door echte onderzoekers naar de klas te brengen. Dit schoolproject wordt kostenloos door VIB aangeboden.

Internationale studies tonen aan dat de basis voor de interesse in wetenschappen reeds op jongere leeftijd, namelijk tussen 11 en 12 jaar, gelegd wordt. Het is dus belangrijk om kinderen op die leeftijd kennis te laten maken met wetenschappen. Gebeurt dit niet, dan zullen zij er geen interesse voor ontwikkelen en is er bijgevolg weinig kans dat deze kinderen later voor wetenschappelijke richtingen zullen kiezen.

'Hebben fruitvliegen hersenen?'
'Waarom doet men onderzoek op zebravissen?'
'Kan de huid van een olifant worden gekloond?'
'Hoe verschilt ons DNA met dat van een bij?'

Kinderen zitten met véél vragen, waar de leerkracht niet altijd een antwoord op weet. Met Wetenschap op Stap komt een wetenschapper naar de klas, die hun vragen kan beantwoorden.

Doelstellingen

In Vlaanderen is er een tekort aan STEM-gediplomeerden. Volgens een rapport van de Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie is ‘interesse in het vakgebied’ de belangrijkste factor in de keuze van jongeren voor STEM-richtingen.

Er blijkt echter een groot verschil te zijn tussen enerzijds de algemene positieve appreciatie voor wetenschap en techniek door jongeren en anderzijds hun gebrek aan enthousiasme voor het wetenschapsonderwijs.

De wijze waarop wetenschap gegeven wordt, kan de interesse van jongeren positief doen evolueren. Een belangrijk gegeven, aangezien de basis voor de interesse in wetenschappen reeds op jonge leeftijd (11-12 jaar) wordt gelegd.

Met Wetenschap op Stap wil VIB levenswetenschappen binnenbrengen in de lagere scholen met als hoogtepunt het bezoek van een ‘echte wetenschapper’ of 'echte laborant' aan de klas. Met dit project wil VIB hiermee ook de onderzoekende houding van kinderen stimuleren.

Voorafgaand aan het bezoek moeten de leerlingen zelf op onderzoek uitgaan en zich verdiepen in het onderwerp.

Contact

Name
Tiny Sterck
Function
Communications Officer ꓲ Education